Røjkær-projektet er godkendt til næste fase

Onsdag den 27. maj besluttede Thisted Kommunes kommunalbestyrelse, at der kan arbejdes videre med Røjkær-projektet. 

Det betyder, at projektet nu går ind i næste fase, hvor myndighedsarbejdet starter op. 

Vi er naturligvis både glade og stolte over, at kommunalbestyrelsen har valgt at godkende projektet, og vi ser frem til det videre arbejde. 

 

Et skridt videre for udviklingen i Sydthy 

At vi nu kan arbejde videre med projektet, er en vigtig milepæl – ikke mindst fordi vi nu får muligheden for at skabe udvikling i Sydthy og give noget konkret tilbage til lokalområdet.  

Det har hele vejen igennem været vigtigt for os, at projektet ikke kun handler om grøn energi, men også om lokal værdi og nye muligheder for området. Både gennem udviklingsmidler til lokalområdet og gennem muligheden for lokalt medejerskab. 

Det har været en omfattende og lang proces at nå hertil. Men det har også været en god proces. Vi har snakket med utroligt mange borgere, naboer, lodsejere, foreninger, politikere og Energiforeningen Sydthy. I har alle bidraget gennem processen med spørgsmål og input, som har været med til at forme det projekt, vi står med i dag. Det vil vi gerne sige tak for. 

 

Det sker der nu 

Nu ser vi frem til den næste fase af processen og glæder os til samarbejdet med Thisted Kommune og de relevante myndigheder. 

Den kommende periode vil blandt andet byde på miljøvurderinger samt udarbejdelse af lokalplan og kommuneplantillæg for projektet. 

Undervejs vil projektet løbende blive politisk behandlet, ligesom der også vil komme offentlige høringsfaser. 

Når de nødvendige undersøgelser og planprocesser er gennemført, kan kommunen udstede en byggetilladelse. Det er en proces som typisk varer omkring to år. 

 

Har du spørgsmål?  

Som altid er du meget velkommen til at kontakte os, hvis du har spørgsmål til projektet. 

Er du nabo og vil vide mere om kompensationsmuligheder, kan du læse mere her, og finde afstandskort til projektet her. 

Du kan også fortsat finde information om projektet på vores hjemmeside www.sydthyvind.dk, og vi vil fortsætte med at sende nyhedsmails ud med opdateringer, når der sker nyt i projektet.  

 


Sidste mulighed for at stemme om Røjkær-projektet

18 marts 2026

Vi er nu i den afsluttende fase af lokalafstemningen om Røjkær-projektet, hvor fristen for at stemme er den 30. marts. Efter et år med dialog og involvering håber vi, at mange vil tage stilling og afgive deres stemme.

Stor interesse for borgermøder

11 marts 2026

De seneste to uger har vi afholdt borgermøder i Ydby, Vestervig og Hurup, hvor borgere fra lokalområdet havde mulighed for at høre mere om Røjkær-projektet, få en gennemgang af planerne og stille spørgsmål.