Røjkær-projektet er godkendt til næste fase
Onsdag den 27. maj besluttede Thisted Kommunes kommunalbestyrelse, at der kan arbejdes videre med Røjkær-projektet. Det betyder, at projektet nu går ind i næste fase, hvor myndighedsarbejdet starter op.
Vi er nu kommet på den anden side af den lokale afstemning om Røjkær-projektet, og resultatet er gjort op.
Afstemningen faldt desværre ikke ud, som vi havde håbet, da 602 ud af 2682 stemmeberettigede stemte i mod, og 328 stemte for.
Samtidig må vi også konstatere, at stemmeprocenten var skuffende lav. Det var 35 % af de stemmeberettigede, der valgte at afgive deres stemme. Dermed har 1734 personer valgt ikke at bruge deres stemme.
For os bag projektet er det et resultat, der naturligvis berører os. Der ligger flere års arbejde bag Røjkær-projektet, hvor vi har arbejdet målrettet på at udvikle et professionelt og realiserbart projekt, som tager hensyn til omgivelserne i Sydthy. Det havde vi selvfølgelig håbet, at flere i lokalområdet også kunne se værdien i.
Vi vil gerne sige tak til de 328 personer, som valgte at stemme for projektet.
Det viser, at der også er opbakning til projektet i lokalområdet. Det er stadig mange mennesker, som har bakket op om projektet og ønsket, at det blev realiseret – og det betyder noget for os.
Dialog og involvering undervejs
Siden vi i maj 2025 arbejdede videre med et nyt, reduceret projekt, har vi haft stort fokus på dialog og involvering af lokalområdet.
I alt har der været knap 600 deltagere på tværs af møder og besøg i projektområdet undervejs. Vi har inviteret naboer, lodsejere, foreninger og borgere i den stemmeberettigede zone ind for at informere og få input til projektet.
Vi oplever, at mange har engageret sig i processen, og det har været vigtigt for os at forsøge at forme projektet med afsæt i det, vi har hørt lokalt. Samtidig har det givet mange gode snakke undervejs, og vi har fået mulighed for at lære mange af jer i lokalområdet at kende – det vil vi også gerne sige tak for.
Vi følger nu den videre proces i forhold til behandlingen af Røjkær-projektet, og i den forbindelse har vi indsendt den endelige projektansøgning til Thisted Kommune.
Projektet lever op til de tematikker, som Thisted Kommune har fastlagt for nye VE-projekter. I forhold til tematikken om bred lokal opbakning havde vi naturligvis ønsket et andet resultat. Der er dog fortsat en opbakning til projektet – både blandt de 328, der stemte for, og blandt lokale aktører, herunder foreninger i Vestervig, som offentligt har tilkendegivet deres støtte.
Thisted Kommune har meldt ud, at tematikkerne fungerer som pejlemærker for kommunalbestyrelsen og ikke er absolutte krav i forhold til, om et projekt kan godkendes eller ej. På den baggrund mener vi fortsat, at Røjkær-projektet har sin berettigelse.
Med det sagt, er det ikke fordi, vi ønsker at lukke øjnene for den modstand, der er mod projektet. Det tager vi alvorligt. Men vi lægger også vægt på, at der fortsat er lokale, som bakker op om projektet og ønsker, at det bliver realiseret.
Vi mener fortsat, at Røjkær-projektet er et stærkt projekt, som kan bidrage til udvikling i Sydthy.
Projektet vil blandt andet tilføre omkring 50 mio. kr. til lokalområdet gennem udviklingsfonden over 30 år – udover de midler, der også følger med den grønne pulje på omkring 16,5 mio. kr.
Vi har været i dialog med en række lokale foreninger, som har set en stor værdi i netop de økonomiske muligheder, projektet kan skabe for deres forening.
Se for eksempel opbakning fra foreningslivet i Vestervig her.
Nu er det op til politikerne i Thisted Kommune at tage stilling til projektet.
Vi arbejder videre med projektet, indtil der er truffet en endelig beslutning.
Tak til alle jer, der har fulgt med, deltaget i møder, stillet spørgsmål og engageret jer i projektet undervejs. Vi håber, alle har følt sig hørt og inviteret til dialog.
Onsdag den 27. maj besluttede Thisted Kommunes kommunalbestyrelse, at der kan arbejdes videre med Røjkær-projektet. Det betyder, at projektet nu går ind i næste fase, hvor myndighedsarbejdet starter op.
Vi er nu i den afsluttende fase af lokalafstemningen om Røjkær-projektet, hvor fristen for at stemme er den 30. marts. Efter et år med dialog og involvering håber vi, at mange vil tage stilling og afgive deres stemme.
De seneste to uger har vi afholdt borgermøder i Ydby, Vestervig og Hurup, hvor borgere fra lokalområdet havde mulighed for at høre mere om Røjkær-projektet, få en gennemgang af planerne og stille spørgsmål.